كتابه المحتوى: انوع كتابة المحتوى

"أنواع كتابه المحتوى"- كم نوع محتوى بتعرف تكتب؟ تخصص مهم تعرفهم كصانع محتوى إليك أنواع تخصصات كتابة المحتوىهل أنا كصانع محتوى محتاج أشتغل كل التخصصات؟

 كم نوع محتوى بتعرف تكتب؟

في اعتقادي إن واحدة من الحاجات المهمة لصنّاع المحتوى، إن يكون عنده القدرة على كتابة أكتر من نوع محتوى، وده عشان يقدر يزويد من فرص الشغل المتاحة بالنسبه له.

 اليوم في هذا المقال أتكلم عن أنواع المحتوى المختلفة، ونذكر نبذة مختصرة  عن 12 نوع.

 


كم نوع محتوى بتعرف تكتب تخصصات كتابة المحتوى العربي والأجنبي




ملحوظة:"الترتيب لا يعني الأهمية أو مقدار الاحتياج".


12 تخصص مهم تعرفهم كصانع محتوى إليك أنواع تخصصات كتابة المحتوى:

1- محتوى السوشيال ميديا

طبعًا ده المحتوى الأساسي بالنسبة لأغلبنا. مع الوقت أدركنا كمان إن لكل منصة طريقتها الخاصة في الكتابة.

2- سكربتات الفيديوهات

المحتوى المرئي له مستقبل كبير، ولذلك بيزيد الحاجة لكتّاب سكربتات، قادرين يطلعوا نصوص لأنواع الفيديوهات المختلفة، ويتخيلوا السيناريو الكامل ليها.

3- سكربتات البودكاست

أغلبنا بنسمع بودكاست ونقدر نلاحظ انتشاره بقوة، عشان كده من ضمن مجالات الكتابة حاليًا هي كتابة سكربتات البودكاست.

4- المقالات على المدونات

المقالات، وتحديدًا المتوافقة مع السيو، هي من أنواع المحتوى التخصصية، وهدفها متنوع ما بين كونها جزء أساسي من التسويق بالمحتوى، وما بين استخدامها في المبيعات.

5- محتوى الموقع الإلكتروني

كتابة الصفحات التعريفية في الموقع زي صفحات: من نحن، الخدمات، الفريق، ...إلخ حسب كل موقع واحتياجاته.

6- النشرات البريدية

النشرات البريدية هي جزء أساسي من الإيميل ماركتنج، وبتحتاج لصنّاع محتوى عندهم القدرة على كتابة محتوى النشرات حسب الهدف منها للبراند.

7- صفحات الهبوط Landing Pages

صفحات الهبوط هي صفحات ليها أهداف محددة في الموقع، ممكن يكون تسويق لكتاب أو منتج مثلًا، وبتحتاج دايمًا كاتب عنده القدرة على كتابة محتوى الصفحة بشكل واضح ومحدد، ويخلّي الجمهور ياخد الإجراء المناسب، إنّه يحمل الكتاب مثلًا.

8- وصف المنتجات

النوع ده من المحتوى مهم لأي متجر إلكتروني، عشان بيكون دور صانع المحتوى هو كتابة صفحات مخصوص للتعريف بالمنتجات، يوضّح مميزاتها ومواصفاتها وأي معلومات تانية، تشجّع العميل على الشراء.
9- الكوبي رايتنج
الكوبي رأيتني copy writer ممكن ياخد أي شكل في المحتوى، لكن الفكرة الأساسية في الهدف منه، وهي إنّها كتابة بهدف البيع. فممكن تكتب إيميل بيعي، ممكن تكتب كوبي لإعلان على السوشيال ميديا، ...إلخ.
10- الكتابة لتجربة المستخدم UX
مبدأ الكتابة لتجربة المستخدم بيشير للمحتوى الذي يراه (بيشوفه) الجمهور، لما بيتفاعل مع البرامج والتطبيقات المختلفة. مثلًا الأزرار التي تظهرلهم في التصفح، أو المربعات  بتدعوك للتسجيل، وغيرها من الاحتياجات.

11- الكتب الإلكترونية E-books
الكتب الإلكترونية من أدوات التسويق المهمة خصوصًا في شغل الـB2B، وبتحتاج لكاتب محتوى يقدر ينتج محتوى مكثف في موضوع محدد، ويقدر من خلاله يسوق للشركة  بيكتب ليها بطريقة مباشرة أو غير مباشرة.
12- المحتوى الدعائي
المحتوى الدعائي بياخد أكتر من شكل ما بين حاجات أونلاين وحاجات أوفلاين، مثل كتابة: ملف الشركة الكومباني بروفايل، البروشورز، الفلايرز، لوحات الإعلانات، وغيرها حسب طرق الدعايا للشركات.


أخيرًا، هل أنا كصانع محتوى محتاج أشتغل كل التخصصات؟

  • في رأيي ده أمر شخصي، معتمد على تجربتك وطموحك في المجال، وأنت حابب توصل لإي هدف. لكن من تجربتي الشخصية أقدر أقول إنه:
  • كل ما زادت التخصصات اللي ستعرف تشتغل فيها، ستزيد فرص الشغل التي يمكن أن تتوفر ليك، سواء شغل دايم أو حاجة فريلانس.
  • الأهم من إجادة التخصص، هو إنك تعرف متى تكون أنت محتاجه. يعني وأنت بتخطط لفكرة، هل الأفضل تكتبها سوشيال ميديا ولا تتعمل في نشرة بريدية؟ وده معناه إنك وأنت بتدرس كل تخصص، تدرسه في الإطار التسويقي، مش بس في إطار الكتابة.
  • فهمك للتخصصات بيخليك قادر تفهم الترابط بين أنواع المحتوى المختلفة، وأحيانًا ممكن توظف مبادئ معينة اتعلمتها في نوع، في أثناء ما أنت بتكتب نوع تاني خالص.
  • أي حد حابب يتطور في المجال كتدرج وظيفي، هيحتاج يبقى عارف أغلب أنواع المحتوى، حتى لو مش يشتغلها بنفسه، عشان يقدر يدير الأشخاص الممكن يشتغلوا معاه.

أخيرًا،اسأل نفسك بتعرف تشتغل كم نوع؟ وتنصح الباقي يتعلم إي نوع من انواع المحتوى ؟

كلمات دلالية:#بديل_أدسنس, افضل شركة إعلانية بديلة لجوجل ادسنس, #ربح المال, بدائل ادسنس,#الربح, #الربح_من_الأنترنت كيفية الربح من الانترنت للمبتدئين بطريقة سهلة ومضمونة, طرق الربح من الانترنت, أفضل بديل لجوجل ادسنسالربح للمبتدئينكيف تربح المال من الانترنت, كيف تربح المال, بديل ادسنس للربح, الربح من الانترنت,الربح من الانترنت للمبتدئين,الربح من الانترنت بدون راس مال,طرق الربح من الانترنت,الربح من الانترنت 2021,كيفية الربح من الانترنت,ربح المال من الانترنت,ربح من الانترنت,طريقة الربح من الانترنت,الربح من النت,الربح من اليوتيوب,كيف تربح من الانترنت,كيف تربح المال من الانترنت,الربح من الانترنت 2022,مواقع الربح من الانترنت,اربح من الانترنت,العمل على الانترنت,الربح